tirsdag 31. august 2010

Kyllingwok

Wok-pannen min ble pakket vekk sist gang jeg flyttet, men det hindrer meg ikke i å lage wok. Man kan helt fint wokke grønnsaker i en vanlig stekepanne. Bare husk på å sette platen på full guffe og la den være der. Wokking skal gå raskt og på veldig høy varme. Pass på å ikke wokke for lenge, svidde og vassne grønnsaker er ikke noe særlig. De skal være sprø og varme.


Idag gjør jeg det enkelt og slår til med en rask wok for 1 person. Jeg har oppi:
- 1 kyllingfilet
- salt og pepper
- 1/3 boks vannkastanjer
- 1/3 boks babymais
- 1 håndfull babygulrøtter
- 1 chili
- 1 pk nudler

Finn fram alle ingrediensene. Del babymaisen i to, skjær vannkastanjene i skiver og grovhakk chilien.
Skjær kyllingfileten i terninger og brun den raskt på alle sider i litt olje i stekepannen. Krydre med litt salt og pepper underveis.

La den hvile ved siden av mens du raskt steker grønnsakene og koker opp vann til nudlene. Hvis du bruker frossne babygulrøtter trenger de litt ekstra tid og stekes for seg selv et par minutter først. Ha deretter i de andre grønnsakene. Chili til sist.

En lur regel er at jo mindre grønnsaksbitene er jo kortere trenger de å være i pannen. Ha nudlene og krydderblandingen som følger med i vannet når det koker og følg anvisningen på pakken. Ha kyllingen oppi sammen med grønnsakene og rør det raskt rundt til nudlene er ferdige. Hell nesten alt vannet av nudlene og ha dem på en tallerken. Når du sparer på litt av vannet hindrer du at nudlene blir tørre og klebete.

Ha grønnsakene og kyllingen over nudlene og nyt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)