onsdag 8. september 2010

Calzone med kjøttdeig

Meg og "roomien" min lagde deilige calzoner - eller innbakt pizza om du vil - til middag idag før vi gikk på kinodate med en venninne av oss og så Toy Story 3 :D Som by the way anbefales på det varmeste! Middagen ble laget i hui og hast, da vi plutselig kom på at deig tar jo litt tid... Derfor er bildene ganske dårlige, men tro meg når jeg sier at calzonene ble kjempegode og de så ikke så aller verst ut heller ;)

Dette trenger du til 4 små calzoner:
Deig
- ca. 200 g hvetemel
- 25 g fersk gjær eller 1/2 pk tørrgjær
- 2 ss rapsolje
- 1,5 dl lunkent vann
- 1/2 ts salt

Kjøttsaus
- 400 g kjøttdeig, gjerne av svin
- salt og pepper
- 1/2 løk
- 1 liten paprika
- 2 ss tomatpuré
- 2 dl vann
- 1 buljongterning
- 2 ss oregano

I tillegg
- 1 egg
- revet ost
- litt oregano

Slik gjør du:
Ha lunkent vann og olje i en bolle. Bland sammen mel, gjær og salt og ha det i den lunkne blandingen. Kna melet godt inn og spe eventuelt med litt mer til deigen slipper bollen. La deigen heve i ca. 30 minutter.
Lag kjøttsausen mens du venter. Grovhakk løk og paprika. Stek kjøttdeigen sammen med løk og paprika og del den godt opp med en gaffel mens den steker. Ha i tomatpuréen og vannet og kok opp. Sleng i buljongterningen og la den smelte i sausen. Smak til med oregano. Har jeg glemt noe da? Ja, litt salt og pepper må selvfølgelig oppi sausen også. La sausen surre litt til mesteparten av vannet er kokt inn. Mmmm, det lukter godt. Nå kan du begynne å glede deg til middag!

Nå er deigen ferdig hevet. Husk å skru på ovnen, det glemte nemlig vi... 225 grader er en fin temperatur. Del deigen i 4 emner og kjevl ut hvert emne til en sirkel. Her droppet vi å la deigen heve en gang til, for det hadde vi rett og slett ikke tid til. Ikke var det nødvendig heller spør du meg... Legg de ferdigkjevlede deigene på et bakepapir-kledd stekebrett før du legger fyll på! Legg litt kjøttsaus på ene siden av deigsirklene og brett den andre siden over. Knip godt sammen rundt kanten. Pensle calzonene med egg, smør resten av kjøttsausen på toppen, ha litt ost oppå og krydre med oregano. Da blir de flotte, og det ser nesten ut som de er kjøpt på kafé ;) Stek calzonene midt i ovnen på 225 grader i ca 20-25 minutter. Calzonene er klare til servering med en gang, men husk å blåse på for fyllet er veldig varmt. Brannsår i ganen er ikke særlig stas. Enjoy!

2 kommentarer:

  1. Trur det er første gangen eg har sett calzone som er toppa med fyll...men det såg skikkeleg digg ut og skal definitivt prøvast:o)

    SvarSlett
  2. Jeg synes de ser mer spennende ut når det er litt saus og ost på toppen :) Også er det så godt med gyllen ost. Bør prøves!

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)