onsdag 22. september 2010

Mammas hjemmelagde plukkfisk

Det er morsomt med sånne middager som man hatet som barn, men som man savner når man har flyttet hjemmefra. Plukkfisk er en slik middag for meg. Jeg husker jeg pleide å leke med maten, lage åker i den med gaffelen og prøve å spre maten utover på tallerkenen for å lure mamma til å tro at jeg hadde spist mye. Men nå synes jeg det smaker veldig godt en gang i blandt. Dette er en av de middagsrettene som ikke tar seg så bra ut på bilder, men som smaker godt og vekker barndomsminner.

Dette trenger du til 1 person:
- 3 poteter
- en god klatt margarin
- melk
- salt og pepper
- 125 g torskefilet

Slik gjør du:
Skrell potetene og skjær dem i terninger. Ha dem i en kjele og hell på vann til det dekker potetene. Ha i 1/2 ts salt. Kok opp og la det trekke i ca 10 minutter. Kok opp lettsaltet vann til torsken og la den trekke ca 5-7 minutter til den er ferdig. Hell vannet av potetene og ha i margarinen og kverk potetene med en potetstapper. Spe på med melk og stapp til ønsket tykkelse. Ha torskefileten på et fat og ta av skinnet. Kverk fileten med en gaffel og ha den i potetstappen. Smak til med salt og pepper. Serveres med smørklatt. Plukkfisk smaker veldig godt med stekt bacon og flatbrød med smør ved siden av :)
Nam!

2 kommentarer:

  1. Ahhhh, plukkfisk vekker mange barndomsminner!

    SvarSlett
  2. ja, ikke sant :D kjekt å se at det ikke bare er meg ;)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)