fredag 19. november 2010

Fiskesuppe med laks

Suppe varmer godt når du er kald i kroppen og litt småforkjølet. Denne suppen er med laks og har gode biter av potet, gulrot og løk.

Dette trenger du til 1 porsjon:
- 1 liten løk
- ca. 10 cm purreløk
- 1 liten gulrot
- 1 liten potet
- 100 g laksefilet
- 1 ts smør eller margarin
- 2 ts mel
- 2,5 dl vann
- 2,5 dl melk
- 1 fiskebuljongterning
- salt og pepper

Slik gjør du:
Skrell poteten og gulroten. Skjær poteten i små terninger og gulroten i tynne skiver. Sett det til sides. Ta det ytterste laget av purreløken og kast det. Del resten i to og deretter i skiver.
Skrell løken og kutt den i passe store biter. Hvis det er vanskelig å få skallet av løken er mitt tips å holde den under varmt vann en liten stund. Da blir skallet mykt og lettere å ta av. Skjær laksen i passe store terninger. Smelt smøret i en panne og ha i løk og purreløk. Rør rundt på middels varme i ca 5 minutter til løken er blank og myk. Dryss på mel og rør det godt inn. Bland sammen vann og melk og ha litt av blandingen i pannen. Rør mens det koker opp og ha i resten av væsken. Hiv i buljongterningen og rør mens det koker opp. Ha i potet og gulrot og la det koke i ca. 5 minutter. Smak til med salt og pepper. Skru ned varmen og ha i laksen. La den trekke i ca. 5 minutter. Server suppen rykende varm med nykvernet pepper på toppen og gjerne en god brødskive med smør ved siden av.

15 kommentarer:

  1. nja, litt. jeg kjøpte 2 stykker for 30 kroner eller noe sånt på nattåpenet i bø i sommer.. jeg synes også de er veldig fine :)

    SvarSlett
  2. Åja, fiskesuppe, det hadde jeg lyst på!

    SvarSlett
  3. Fantastisk suppe -:))) Tusen takk Veronika!!!

    SvarSlett
  4. Bare hyggelig! glad du likte den :)

    SvarSlett
  5. Kjempegod!
    Jeg tok bort poteten og erstattet den med chili og paprika, anbefales :)
    Også veldig godt med ekstra reker og krepsehaler i!

    SvarSlett
  6. Så bra! Høres ut som en god vri :) Takk for tipset.

    SvarSlett
  7. thanks for your recipe with pictures.
    Have been in NOrway in July, have eaten this soup and since then i am searching for recepie.
    Thank you.
    Hope my husbend will love this soup too.
    Eva

    SvarSlett
  8. @ Eva: Thanks for that nice comment! Where in Norway were you? I'm glad you liked the Norwegian food - fish soup is really good :) I hope you and your husband will enjoy/enjoyed it.
    Veronika

    SvarSlett
  9. for Veronika: first i had to buy laksfilet, it is not so easy in my small village here in czech. But soupe is made, and approved by my husband. lol
    And where we have been? we came from Inari,Finland. Visited easternmost point of Norway - Grense Jakobselv, then continental northenmost point - Kinnaroden (hard trail),Alta, jump to Svalbard,and then back south home via Lofoten,Trondheim,Preikestolen,Bergen,Stavanger and southernmost point- Lindesnes fyr.
    But still there is so much to see in your country.
    Eva

    SvarSlett
  10. I'm glad you and your husband liked it! Wow, you have visited more places in Norway than I have. I am impressed by the thorough sightseeing you have had in Norway. You mentioned many places I want to see too :)

    Do you have a recepie from the Czech Republic that I should try?

    Veronika

    SvarSlett
  11. Hei Veronika !
    Jeg har jobbet med laksoppdrett i mange år og har aldri likt laks , men så tilfeldigviv i går googlet jeg litt på fiske suppe så fant jeg din oppskrift . da tok jeg å laget den , må bare se si det var helt fantastisk og veldig enkelt og lage den beste fiskesuppe jeg har spist . og kone likte det kjempe godt og sønnen min på 4 år hehe . tusen takk for god oppskrift , håper du kommer med mere .

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for veldig hyggelig kommentar! Så bra du og familien din likte den :) Særlig kjekt var det å høre at du som aldri har likt laks likte denne suppen med laks i :)

      Slett
  12. Hei! Kan man bruke grønnsaksbuljong i stedet for fiskebuljong? Har aldri laget fiskesuppe før, men fant laks i fryseren, og denne oppskriften så kjekk ut :) Hilsen student

    SvarSlett
    Svar
    1. Smaken blir jo litt annerledes da, men jeg tror nok det skal gå helt fint. Hvem vet - kanskje det blir enda bedre ;)

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)