søndag 27. mars 2011

Bursdagskake: Mammas hjemmelagde daimiskake

Jeg hadde bursdag idag og det måtte selvfølgelig feires med kake! Mamma lagde horn med sjokolade som er fast bakst på min bursdag, og jeg lagde mammas hjemmelagde daimiskake :) Nå sitter jeg her kjempefornøyd med dagen og med magen full av kake, boller og brus. Livet er herlig når man har bursdag. Synd at det er et helt år til neste gang...

Dette trenger du til en stor rund kake:
- 150 g mandler
- 120 g sukker
- 3 eggehviter
- 6 dl kremfløte
- 150 g sukker
- 6 eggeplommer
- 2 doble daim

Slik gjør du:
Finhakk mandlene i en food prosessor med kniven montert. 
Pisk eggehvitene stive og tilsett sukkeret mens du visper. 
Visp til sukkeret er godt blandet inn. Ha i de finhakkede mandlene under omrøring. 
Varm opp ovnen til 150 grader. Smør en springform med 24-26 cm i diameter. Hell i røren og stek bunnen nederst i ovnen i 40 minutter. 
La den avkjøle seg før du lager isen.
Er bunnen avkjølt? Ok, da setter vi i gang. Pisk kremfløten til en myk krem. Det skal fremdeles gå an å helle den ut av bollen. 
Pisk eggeplommer og sukker til eggedosis.
Og pisk eggedosisen forsiktig sammen med nesten-kremen.
Legg daimpakkene på en brødfjøl og bank dem med en kjevle til sjokoladen kjennes nokså knust ut. Bland bitene av daim inn i blandingen. 
Hell blandingen oppå bunnen og sett formen i fryseren slik at den står flatt.
La den stå der i 6-7 timer, eller gjerne over natten. La iskaken stå 5 minutter i romtemperatur før du serverer den.
Da blir den lettere å skjære i serveringsstykker.
Nam!
 Og se hva jeg fikk til bursdagen av min kjære:
Så nå skal det bli bedre bilder på bloggen framover og slutt på banning og steiking på kjøkkenet fordi kameraet ikke vil gjøre som jeg vil :) Hurra!

9 kommentarer:

  1. Så fin den ble! Slitan med kamera!

    SvarSlett
  2. Takk og takk :D ble veldig fornøyd selv. Og kameraet elsker jeg allerede.

    SvarSlett
  3. Gratulerer med vel overstått og nytt kamera:-) Daimiskaken din ser helt nydelig ut!

    SvarSlett
  4. To doble daim? Hva mener du med det? Så utrolig godt ut :)

    SvarSlett
  5. To sånne pakker med daim som det står 2 pk på :) Hvis du googler dobbel daim finner du bilder. Takk :)

    SvarSlett
  6. Du bare skriver en stor kake...cm på formen vil jeg gjerne vite? Vil at kaken skal bli høy, og da trenger jeg kanskje å øke forholdene på massen/bunnen. Tenkte lage en 28 cm...

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)