lørdag 26. mars 2011

Tacogryte

Fredag betyr ofte taco til middag. I går gjorde jeg en ny vri på tacoen, tacogryte! 

 Dette trenger du til 4 personer:
- litt olje
- 400 g karbonadedeig
- 1 løk
- 2 hvitløksfedd
- 1 rød chili
- 1 pose tacokrydder
- 1 boks grovhakkede tomater
- 100 g tomatpure
- 3-4 dl vann
- 150 g mais
- 1 boks kidney beans
- 1 dl 10 minutters ris
- lettrømme til servering

Slik gjør du:
Skrell løken og grovhakk den. Skrell hvitløksfeddene og finhakk dem. Ta ut frøene og finhakk chilien. Varm opp stekepannen. Ha i olje og stek kjøttdeigen sammen med løken til kjøttdeigen er gjennomstekt. Ha i hvitløk og chili og stek litt til. Ha i tacokrydder og bland det godt inn. Ha kjøttdeigblandingen over i en stor kjele. Hell på grovhakkede tomater, vann og ha i tomatpuré. Bland inn mais. Skyll bønnene og bland dem inn i gryten. Kok opp og ha i risen. La gryten koke uten lokk i 10-12 minutter eller til risen er ferdig. Husk å røre underveis og spe om nødvendig på med mer vann. Server gryten med en rømmeklatt på toppen.
 Enjoy!

2 kommentarer:

  1. Lill-Lene Mathisen7. juni 2014 kl. 12:16

    Dette er noe av det beste jeg har smakt :) tusen ganger bedre en den tacogryteretten som man fikk kjøpt i butikk:) Mine tre barn elsker denne...

    SvarSlett
  2. Denne oppskriften er utrolig god og har vært en personlig favoritt i flere år. Et tips til de (som meg) som ønsker å lage retten vegetar, er å erstatte kjøttdeigen og boksen med kidneybønner med to bokser med kidneybønner i chilisaus. Retten smaker fortsatt like godt som originalen!

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)