lørdag 25. august 2012

Energibarer med havre, nøtter og tørket frukt

Jeg har hatt lyst til å lage energibarer leeeenge nå. Men jeg ville ha tørkede blåbær inni og det har jeg halvhjertet letet etter uten hell i flere måneder. Endelig fant jeg det på Lerøy mat på Galleriet i Bergen. Jeg løp (les: tok bussen) hjem og lagde energibarer, og de ble kjempegode! Jeg synes disse er veldig praktiske å ha med på jobb, så tar jeg meg en når jeg trenger litt ny energi eller er litt sulten før eller etter lunsj.


Dette trenger du til ca. 30 stk:
- 100 g hakket tørket frukt (jeg brukte blåbær og papaya)
- 150 g smør
- 250 honning
- 100 g malte mandler
- 100 g malte hasselnøtter
- 50 g hakkede hasselnøtter
- 50 g siktet hvetemel
- 200 g lettkokte havregryn
- 100 g mørk kokesjokolade
- 20 g matfløte

Slik gjør du:
Varm opp ovnen til 150 grader. Bland smør og honning. 
Ha i frukt,
 mandler, nøtter, 
mel
 og havregryn. 
Rør det godt sammen.
Fordel massen utover i en liten langpanne eller ildfast form (ca. 25x30cm). 
Bruk bakepapir hvis formen ikke har teflonbelegg. Stek i 35-45 minutter midt i ovnen på 150 grader. 
Avkjøl før du skjærer i ca. 2,5x7 cm store biter med en skarp kniv. 
Smelt sjokoladen 1 minutt i mikroen og rør inn fløten. Dypp energibarene i sjokoladen og legg dem på bakepapir i kjøleskapet til sjokoladen stivner. Oppbevares i boks med luftehull i kjøleskapet. 
Perfekt som mellommåltid eller snacks.

2 kommentarer:

  1. Hei,jeg heter Celine og er 12år. Blir veldig inspirert av alle godsakene du lager:D Spessielt cupcaksene, så jeg lurte på om du kan lage noen flere cupcakes fordi alle de andre du har laget er supergode!!! Takk hvis du vill

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for koselig kommentar :) Det kommer snart et par cupcakes-oppskrifter ;)

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar. Da blir jeg så glad =)